mandag 27. januar 2014

Mens vi snør ned....



 
Mens snøstormen har rast på utsiden,
har jeg hygget meg på innsiden :)
Jeg imponerte virkelig meg selv med å hive over en rundstykkedeig i går morges!
Ble inspirert av Siddis back home og hennes oppskrift på frokostbrød.
Siden jeg ikke spiser hvetemel gjorde jeg litt om på den.
Hos oss falt de i god smak, og både Studenten og Barnevernspedagogen
fikk med seg en pose hver hjem :)
Her er min versjon på frokostbrød :
 
50 g gjær
50 g smør
7 dl vann
1egg
1 ss salt
1 ss sukker
10 dl spelt
10 dl grov spelt
 
Pensle med egg og strø på sesamfrø
 
Stekes 15 min på 225 grader c
 
 
Denne boka ble lest ferdig mens snøen la seg som et teppe over huset.
Den var ikke helt som forventet,
men jeg er litt i tvil om hva jeg egentlig ventet meg....
Ikke den beste boka jeg har lest,
men den hadde ett eller annet som gjorde meg nysgjerrig på fortsettelsen.
Dette sier forlaget om boka :
 
Alma Whittakers betydelige oppdagelser er glimrende researchet og fortalt, med handling som strekker seg fra London, til Peru, Philadelphia,Tahiti og Amsterdam. Romanen er befolket med uforglemmelige karakterer: misjonærer, slaverimotstandere, eventyrere, astronomer, sjøkapteiner og genier. Gilbert fanger tidens ånd, og skaper et bemerkelsesverdig portrett av en kvinne som står på terskelen til den moderne tid, men med en fot fremdeles plantet i det forgangne.

 
Her er en som nyter livet innendørs,
det skal mye til før ho setter poten ut i snøen.
Ho er litt heldig synes jeg,
- må innrømme at jeg har litt vondt i viljen om morgenen,
frister ikke å tusle til jobb.....
Etter vinter er det heldigvis vår :D
 
Nå er det Varg Veum tid hos meg!
Kos deg med det du skal :)
 
 

 
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Så flink du er, det så deilig ut!
    Takk for tips til bok, spennende.
    Kos deg med Varg Veum, han er her også :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Skikkelig kos innetid for deg ja. Ferske rundstykker er topp.
    Klem

    SvarSlett
  3. Deilig å kose seg inne. :) Jeg tover tøfler (vææ), og har i mellomtiden vært ute en tur i blåsten. Deilig å komme inn igjen!
    Kos deg i lesinga!:)

    SvarSlett
  4. Mmmmm...disse rundstykkene så gode ut. Jeg spiser på noen lignende, som jeg tok ut av fryseren. Men hadde faktisk tanken på å bake litt i dag......bare en uke siden jeg bakte sist, hi hi
    Jammen er det mye snø ute nå. Ser ut til at dere har enda mer enn oss på østlandet. Ven vi har nok. Heldigvis holder det kun å måke litt foran trappa og rundt bilen ( som jeg altså ikke gidder å bruke nå) siden vi i borettslaget har en som kommer å måker med plog for oss. Men jeg husker fra der vi bodde før, der 6 timers måking var som en dråpe i havet.
    Nå sitter jeg å ser nyheter på der det har brent i Trøndelag . Et merkelig vær vi har i landet vårt, der det brenner i tørt gress i nord, og det er full snøføyke i sør........
    Her skal det strikkes og hygges resten av dagen. Regner med at du gjør det samme. Klem

    SvarSlett
  5. Så mye snø dere har fått!! (innleggene under her). Godt å kunne kose seg innendørs med koselige aktiviteter når det laver ned med snø ute! Rundstykkene ser veldig fristende ut! :-)
    Her i nord har vi hatt det veldig kaldt den siste tiden (minus 20 grader og kuling, som vi hadde i helgen, har overhode ikke fristet til å være ute! Heldigvis har temperaturen steget noe og nå er jeg straks på tur ut på en liten trimtur.
    Ha en fin kveld! :-)

    SvarSlett
  6. Noe må man jo finne på mens snøen laver ned. De rundstykkene ser skikkelig gode ut!

    SvarSlett
  7. Rundstykkene så veldig gode ut. Her i huset har jeg 2 som ikke tåler hverken hvetemel eller spelt, så jeg må bake av glutenfritt mel. Spennende bok du har lest. Kjekt å ha bøker og håndarbeid når snøen laver ned ute. Ha en fin dag!

    SvarSlett